Ramai orang meragui akan khasiat
bekam, kerana menurut mereka manfaatnya hanya sekadar meringankan badan. Namun
pendapat ini dibantah oleh ilmu kedoktoran moden sebagaimana yang akan kita
bahaskan. Amalan bekam ini ternyata sangat maju dan lebih berkesan berbanding
ilmu kedoktoran moden pada masa kini. Keberkesanan perubatan ini adalah sangat
mustahil ditemui (berdasarkan kajian moden) pada zaman Rasulullah, namun beliau
sudah terang-terangan memerintahkan ummatnya untuk mencari kesembuhan sesuatu
penyakit dengan kaedah bekam.
Antara sabda baginda mengenai
bekam, maksudnya: “Kesembuhan itu terdapat pada tiga hal, iaitu dengan minum
madu, ssyatan (torehan) pisau bekam, dank ay (dengan api). Sesungguhnya aku
melarang umatku dari kay.” (Sahih Bukhari, At-Tib Juz I Hal 5680).
Menurut kedoktoran traditional,
bahawa di bawah kulit, otot mahupun fascia (lapisan yang meliputi otot)
terdapat satu point (titik) yang mempunyai keistimewaan. Antara satu point
dengan point yang lain saling berhubung dalam bentuk jaringan membujur atau
melintang. Jaringan ini dapat disamakan dengan meridian atau habl.
Dengan adanya jaringan ini, maka terdapat hubungan yang erat antara bahagian
dalam dengan bahagian luar, bahagian kanan dengan bahagian kiri tubuh, antara
organ-organ tubuh dengan jaringan bawah kulit, antara organ-organ , dan
sebagainya sehingga membentuk suatu kesatuan yang tidak terpisah dan dapat
berinteraksi secara serentak.
Gangguan yang terjadi pada suatu
point ini dapat merebak dan mempengaruhi point lain, dan juga sebaliknya jika
pengubatan dilakukan pada satu point akan menyembuhkan point lainnya yang
mempunyai jaringan. Teori ini dapat menjelaskan bahawa jika seseorang yang
sakit mata tidak perlu dibekam pada matanya, namun dapat dibekam di daerah
kepala atau sekitar lehernya. Jika seseorang yang mengalami gangguan pada sistem
pencernaannya dapat dilihat gambaran penyakitnya di lidah. Untuk mengubati
pencernaan boleh dibekam pada point lidah dan sebaliknya untuk mengubati
penyakit pada lidah boleh dibekam pada point saluran pencernaan.
Manakala ilmu perubatan barat
pula sangat tertarik dengan fenomena bekam, dan mereka pun melakukan penelitian
kajian terhadap mekanisma perubatan bekam dan ternyata mereka menemukan point-point
itu merupakan point istimewa “motor
point” pada penempelan neuromuskular yang mengandungi banyak mitikondria,
pembuluh (salur) darah, mioglobin, cell mast, kelenjar limfe, kapilari, venula,
bundle dan pleksus saraf serta hujung saraf akhir dibandingkan
dengan daerah yang bukan point istimewa.
Mereka membuktikan bahawa apabila
dilakukan pembekaman pada satu point maka kulit jaringan bawah iaitu fascia dan
ototnya akan terjadi kerosakan dari mast sel dan lain-lain. Akibat kerosakan
ini akan dilepaskan beberapa zat seperti serotonin, histamin, bradikinin, slow
reacting substance (SRS), serta zat-zat lain yang belum diketahui. Zat-zat
inilah yang menyebabkan terjadinya dilatasi kapiler dan arteriol serta flare reaction
pada daerah yang dibekam. Dilatasi kapiler juga terjadi di tempat yang jauh
dari tempat pembekaman.
Ini semua menyebabkan terjadinya
pembaikpulih mikrosirkulasi pembuluh darah yang memberi kesan relaksasi
(pelemasan) otot-otot yang kaku serta kesan vasodilatasi umu akan menurunkan
tekanan darah secara stabil. Yang paling penting adalah dilepaskannya cortoctrophin
releasing factor (CRF), serta releasing factors lainnya oleh adenohipofise.
CRF selanjutnya akan menyebabkan terbentuknya ACTH, corticotrophin dan Corticosteroid
yang mempunyai kesan menyembuhkan peradangan serta menstabilkan permeabilitas
sel.
Manakala histamine yang
ditimbulkannya mempunyai manfaat dalam proses pembaikan sel dan jaringan yang
rosak serta menuju ke arah pembentukkan reticulo endothelia cell, yang
akan meninggikan daya ketahanan dan imunisasi tubuh.
Penelitian lainnya menunjukkan
bahawa pembekaman di atas kulit akan menstimulasi kuat saraf permukaan kulit
yang disambungkan pada comu posterior medulla spinalis melalui saraf
A-delta dan C, serta traktus spino thalamicus ke arah thalamus
yang akan menghasilkan endorphin.
Sedangkan sebahagian rangsangan lainnya akan diteruskan melalui serabut aferen
simpatik menuju motor neuron dan menimbulkan tindakbalas intubasi sakit. Selain
itu kesan lainnya ialah dilatasi pembuluh darah kulit dan meningkatkan kerja
jantung.
Pada sistem endokrin terjadinya
kesan yang mempengaruhi sistem pusat melalui hypothalamus dan pituitary
sehingga menghasilkan ACTH, TSH, FSH-LH, ADM. Sedangkan melalui sistem
prefer langsung berkesan pada organ untuk menghasilkan hormon-hormon insulin,
thyroxin, adrenalin, corticotrophin, estrogen, progesteron, testosterone.
Hormon-hormon inilah yang bekerja di tempat jauh dari tempat atau daerah
pembekaman.
Itulah khasiat bekam yang
ternyata telah dibuktikan oleh ilmu perubatan moden dan ternyata sangat besar
manfaatnya bagi penyembuhan tubuh. Tidak salah lagi memang benar terbukti
nasihat para malaikat kepada Rasulullah supaya umat manusia jangan meninggalkan
perubatan bekam untuk tujuan kesihatan dan sebenarnya ia saranan dari Yang Maha
Pencipta, Allah Rabbul ‘Alamin untuk hamba-hambanya berubat.
“Aku tidak
berjalan dihadapan sekelompok malaikat pun pada malam ketika aki di isra’kan
kecuali mereka berkata; ‘Wahai Muhammad, perintahkanlah umatmu agar berbekam!’.” (Sohibul Jami’ : 5671)
Oleh Dr. Wadda Amani Umar
No comments:
Post a Comment